fredag 3 april 2009

Buräggskampanj av Djurens Rätt

Djurens Rätts buräggkampanj: 11 000 brev om burägg. Noll svar från ICA
2009-04-03 11:54

Inga burägg på butikshyllorna. Det är målet med den kampanj som Djurens Rättinledde förra påsken. Hemköp var på tårna direkt och tog bort alla burägg inom en månad. Men responsen från ICA har låtit vänta på sig. Nu protesterar Djurens Rätt utanför ICA-butiker runt om i landet under påskveckan.

Hemköps bojkott räddade 9 000 hönor från de minimala burarna, med ett utrymme på mindre än ett A4-papper per höna. Om ICA fattade samma beslut skulle det handla om runt 300 000 hönor som slapp ut ur burarna. Under året som gått har mer än 11 000 kunder hittills uppmanat ICA att anta en central policy mot försäljning av burägg. Svaret har låtit vänta på sig. Hittills har ICA inte besvarat ett enda av de brev som kommit in från konsumenter.
- Det är minst sagt nonchalant av ICA att inte lyssna till sina egna kunder. Om vi hade fått 11 000 brev hade vi insett att det är viktigt att kommunicera med avsändarna, säger Alexandra Leijonhufvud, förbundsordförande i Djurens Rätt.
Djurens Rätt har genomfört närmare 80 butiksprotester utanför ICA-butiker sedan oktober förra året. Av de butiker som fått besök har mer än hälften bestämt sig för att ta bort buräggen. Under påskveckan kommer aktiva från Djurens Rätt att åter finnas på plats utanför flera ICA-butiker i hela landet, från Markaryd till Kiruna. Responsen från kunderna är entydig:
- Under mina femton år som djurrättsaktiv har jag sällan varit med om något som varit så självklart för allmänheten. Ingen vill att hönor ska sittaiburar. Att ICA inte tar sitt ansvar, som Sveriges ledande livsmedelskedja, är i mina ögon en skandal, säger Benny Andersson, kampanjcoach för Djurens Rätt.
Ett resultat av dessa protester är alla de ICA-handlare runtom i landet, som på eget initiativ har tagit bort buräggen ur sortimentet. I dagsläget är över sex av tio ICA-butiker buräggsfria, tack vare enskilda handlare som tar ansvar för vad de säljer. Trots det anser inte ICA att man från centralt håll kan säga nej till buräggen.
I påskveckan lanserar Djurens Rätt också sin nya rapport, "Hönan eller ägget - en genomlysning av äggindustrin". Där framförs vetenskapliga bevis för att hönorna inte får utlopp för sina naturliga beteenden, som att krafsa i marken och sitta hög och sova, i de inredda burarna.
- Inredd bur är inte mycket mer än ett försäljningsargument. Från hönornas perspektiv är en bur alltid en bur, säger Lena Lindström, etolog på Djurens Rätt och författare till rapporten.

Ytterligare information om kampanjen finns på www.djurensratt.se/agg